5 tips för en hälsosam påsk

Eftersom många förknippar påsken med godis och onyttigheter så kommer här fem tips på vad du kan göra för att ge din kropp och sinne en hälsosammare påsk.

1. Ta en promenad efter maten

För att hjälpa kroppen att smälta maten, så ta en kort promenad direkt efter måltiden. Ta med familjen, barnen, hunden och ta en sväng i grannskapet. Det gör både att ni får tid att umgås och ger kroppen en chans att komma igång med matsmältningen på ett bra sätt.

2. Undvik (färgglatt) godis

Vill du inte avstå ifrån allt godis så gör i alla fall smarta val. Undvik allt godis som har något stark färg, eller märklig konsistens (dessa innehåller en mängd ämnen som inte är bra för kroppen). Välj istället nötter, torkad frukt eller mörk choklad.

3. Se till att dricka tillräckligt med vatten

Oavsett om man är ute i trädgården och grejar hela dagarna eller sitter på familjemiddagar, kan det vara lätt att glömma bort att dricka tillräckligt med vatten. Gör det enkelt för dig och fyll en halvliters vattenflaska och ha med dig hela tiden, så att du kan dricka lite då och då.

4. Prioritera tid tillsammans

Låt mobiltelefoner och datorer vara avstängda för ett tag och prata med varandra istället. Gå ut på en promenad i naturen och njut av den friska luften. Prova att spela något sällskapsspel (fysiskt) eller varför inte ta fram den klassiska kubben?

5. Håll mattider och sömnrutinen

Ett enkelt sätt att förstöra vilken dag eller vecka som helst är att sova för lite och glömma att äta. Försök att även om det är mer ledigt än vanligt att få mellan 7-8 timmars sömn varje natt, och att äta regelbundet under dagen.

promenad